Corporate innovatie die het asfalt raakt

Hoe wordt een corporate start-up succesvol? Co-founder Robin Clements vertelt het geheim.

Binnen 9 maanden een heel nieuw idee in de markt zetten. Pechhulp on demand en via de app. Het lukte ons! Hoe? Eigenlijk heel simpel. Lees in deze bijdrage van onze co-founder Robin Clements (ook directeur van Centraal Beheer) wat ons geheim was:

"Binnen 9 maanden hebben we vanuit Centraal Beheer en Eurocross dit project live gebracht van idee tot volledige realisatie. Een betrouwbaar vraag-aanbod platform dat 3 applicaties ondersteunt, namelijk de klant app, de app op de telefoon van de berger/monteur en de ‘dispatch-applicatie’. Dit inclusief geo-tracking, 3 betaalmogelijkheden, administratieve afhandeling voor klant en monteur, reporting etc.

En voor een prijs waar we normaal nog niet eens de requirements voor zouden hebben vastgesteld.

En het resultaat? Ga naar Google Play of de App Store en download de app! In 1 minuut gepiept

Het kán dus. Als corporate daadwerkelijk vernieuwend zijn. Snel, goedkoop en goed. 

Hoe? Eigenlijk heel simpel. Iedereen die dit leest en die werkt voor een grote organisatie weet het eigenlijk al.

De vraag is: doe je het ook écht?

De regels die we allemaal al kennen

  1. Kies je eigen IT leverancier (in ons geval Freshheads). Niet op basis van je bestaande contracten of afspraken of een uitgebreide aanbesteding, maar op basis van een beauty contest en bewezen trackrecord. Gebruik je eigen ‘corporate IT' alleen voor de laatste security checks. Pas op het moment dat je gaat integreren (en daarvoor moet éérst succes blijken) wordt doelarchitectuur een onderwerp. Daarvoor niet.
  2. Kies je huisstijl, logo’s en naam. Niet met behulp van een namenbureau of je bestaande corporate reclamebureau, maar gewoon pragmatisch. Bij RoadGuard had een van de pitchers in de beauty contest gewoon een goed idee. Kosten: een paar duizend euro.
  3. Hou het klein.. Nee nog kleiner. Bij RoadGuard heeft de besluitvorming langs maximaal 2 mensen gelopen de eerst 3 maanden. De overige 6 maanden tot realisatie is daar 1 persoon (Lex Mentink, directeur Eurocross Assistance) bijgekomen. Het totale team was op zijn grootst zo’n 20 mensen, waarvan zeker 12 de technische realisatie deden. 
  4. En het belangrijkste geheim: hou het geheim. Als mensen vragen waar je mee bezig bent is het antwoord: “Project X, sorry, het is echt heel leuk maar het is een geheim project, dus ik kan er niks over vertellen”. En dat betekent ook niet aan je collega directeuren. Hoe verleidelijk ook om het van de daken te schreeuwen: hou het geheim. Dat voorkomt ‘meepraters’, ‘meedenkers’, ‘meekijkers’ oftewel ‘meestribbelaars’. Collega’s die - vanuit zeer goede bedoelingen, maar zonder echt waarde toe te voegen - mee gaan sturen. En daardoor een misschien wel briljante innovatie zonder dat zelf door te hebben vertragen, minder van kwaliteit door alle compromissen die opeens gesloten moeten worden en vooral ook duurder maken. Hou dit zo lang mogelijk vol. Je zal zien dat iedereen in je omgeving na het eerste wegslikken “waarom was ik hier niet bij betrokken”, alsnog blij is met de kwaliteit die is geleverd, de snelheid en lage kosten. En aangezien je toch al lean start-up werkte zijn eventuele echte goede tips zo geïmplementeerd. 
Het belangrijkste geheim: hou het geheim. Dat is de paradox van de corporate versus de start-up

En dat is de paradox van de corporate versus de start-up. De start-up kan maar beter in het begin zoveel mogelijk mensen laten weten waar ze mee bezig zijn. Ze heeft hulp en een netwerk nodig om tractie in de markt te krijgen. En geld van mensen die het ook een goed idee vinden. De 'corporate-start-up' kan het maar beter zo lang mogelijk heel erg stil houden. 

Dat schreeuwt om een 2x2 matrix… 

De 'success-zones' benoemde ik net al.

De 'kill zones' zijn de tegenovergestelde. Dan krijg je de ‘stille nerd’ die misschien wel potentieel dé oplossing voor een wereldprobleem heeft bedacht..., maar niemand die het weet en er komt geen geld om het te realiseren.

Of - en dat is degene die we allemaal zo goed kennen - het idee dat zo kansrijk leek, maar ten onder is gegaan door gepraat, vertraging, hoge kosten en een eindresultaat waar de klant niet op zit te wachten. 

Bij RoadGuard denk ik dat we met succes rechtsonder hebben gezeten.

Oh en ook RTL vond het mooi: http://www.rtlnieuws.nl/economie/laatste-videos-z/roadguard-pechhulp-zonder-abonnement-werkt-dat"

Download de gratis RoadGuard app